Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Akademia HR - oferta dla operatorów
Informacja o projektach zakwalifikowanych do II etapu oceny merytorycznej w konkursie „Akademia HR” - FERS.01.03-IP.09-002/23
Nabór został zakończony
Cel finansowania: Dofinansowanie wsparcia dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian demograficznych oraz zachodzących na rynku pracy.
Ogłoszenie konkursu
30 czerwca 2023
Start składania wniosków
1 sierpnia 2023
Koniec przyjmowania wniosków
16 sierpnia 2023
-
Maksymalne dofinansowanie
13 888 889 PLN
-
Wkład własny
minimum 10%
-
Miejsce realizacji projektu
Cała Polska
-
Zasięg terytorialny projektu
Polska
-
Dla kogo
Przedsiębiorcy
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Celem projektu jest udzielenie wsparcia przedsiębiorcom i ich pracownikom w obszarze HR w związku ze zmianami demograficznymi i zmianami zachodzącymi na rynku pracy takimi jak: cyfryzacja, automatyzacja, praca zdalna, starzenie się kadr, wielokulturowość i wielopokoleniowość zespołów pracowniczych, konieczność zapewnienia dostępności, realizacji zasady równości szans, zrównoważonego rozwoju oraz zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi/niepełnosprawnościami.
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji projektów szkoleniowo-doradczych dla przedsiębiorców i ich pracowników, w ramach których zostaną oni przygotowani do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną z ww. obszarami.
Podstawowym zadaniem Operatorów konkursu będzie udzielanie wsparcia przedsiębiorcom ze środków projektu.
- przedsiębiorcy;
- podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego;
- podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
- partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
- organizacje pracodawców i organizacje związkowe, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z 2020 r. poz. 568 i 2157, z 2021 r. poz. 2445 oraz z 2022 r. poz. 2666);
- podmioty, o których mowa w art. 7 system szkolnictwa wyższego i nauki ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
Podmiot ubiegający się o dofinansowanie powinien posiadać niezbędny potencjał kadrowy, ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w zakresie udzielania wsparcia w postaci pomocy de minimis dla przedsiębiorców.
- Analiza autodiagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw związanych z obszarem HR;
- Pomoc w wyborze z Bazy Usług Rozwojowych (dalej: BUR) usług rozwojowych odpowiadających na zidentyfikowane potrzeby przedsiębiorstw, zgodnych z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR, stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów (dalej: RWP);
- Refundację kosztów usług rozwojowych zakupionych przez przedsiębiorców za pośrednictwem BUR.
Ile możesz otrzymać?
Możesz otrzymać maksymalnie
13 888 889 PLN
Limity dofinansowania projektu:
- Wsparcie wyniesie do 90% wartości projektu, co oznacza, że pozostałe 10% zapewniają przedsiębiorstwa uczestniczące w projekcie (odbiorcy wsparcia);
- Maksymalna wartość projektu wynosi 13 888 889 zł;
- Środki przeznaczone na dofinasowanie projektów w naborze to 100 mln zł.
Obejrzyj film z omówieniem szczegółów dofinansowania
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinie
Dokumenty
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie
- Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
- Instrukcja użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców i beneficjentów
-
Lista sprawdzająca do wniosku o dofinansowanie
Załącznik 7 do Regulaminu -
Proces udzielania wsparcia
Załącznik 9 do Regulaminu -
Kwestionariusz samooceny kompetencji HR
Załącznik 10 do Regulaminu -
Opis kompetencji z obszaru HR
Załącznik 11 do Regulaminu -
Zestawienie standardów i cen rynkowych w zakresie wydatków w ramach naboru
Załącznik 13 do Regulaminu -
Wymagania dotyczące strony internetowej projektu
Załącznik 14 do Regulaminu - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie
Załącznik 12 do Regulaminu - Podręcznik dotyczący składania zabezpieczeń umowy w projektach FERS
- Pobierz wszystko
-
Wzór karty pierwszego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego
Załącznik 1a do Regulaminu -
Wzór karty drugiego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 1b do Regulaminu -
Wzór karty trzeciego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego
Załącznik 1c do Regulaminu -
Wzór karty weryfikacji kryterium kończącego negocjacje wniosku
Załącznik 2 do Regulaminu -
Wzór deklaracji poufności dla członka KOP z prawem oceny
Załącznik 3 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla pracownika ION oceniającego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 4 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla eksperta oceniającego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 5 do Regulaminu -
Wzór deklaracji poufności dla obserwatora
Załącznik 6 do Regulaminu - Pobierz wszystko
- Regulamin wyboru projektów - obowiązujący do 31.07.2023 r.
-
Wzór karty drugiego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 1b do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla pracownika ION oceniającego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 4 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla eksperta oceniającego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 5 do Regulaminu - Pobierz wszystko
FAQ
Zgodnie z zapisami Zasad kontroli Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego monitoring usług powinien prowadzić zespół składający się z minimum dwóch osób. Niemniej jednak w ww. dokumencie jest wyraźnie napisane, że dotyczy on działań kontrolnych realizowanych przez tzw. jednostkę kontrolującą, którą jest IP/IZ. Jednocześnie biorąc pod uwagę brak wymogów w ww. zakresie w dokumentacji konkursowej, należy przyjąć, że monitoring usług rozwojowych realizowanych przez Beneficjenta nie musi być prowadzony przez dwie osoby, zaś założenia w tym obszarze zależą od metodologii przyjętej przez Beneficjenta.
W odpowiedzi na pytanie #10504 wskazaliśmy prawidłowo skonstruowany budżet pod kątem zadania dotyczącego usług rozwojowych, gdzie wnioskodawca założył – zgodnie z wymaganiami regulaminu konkursu – wkład w wynagrodzeniu i w opłacie. W takiej sytuacji niezbędne są 3 pozycje w rozbiciu wskazanym w ww. przykładzie. Podobna konstrukcja budżetu obowiązywała również w POWER. Proszę pamiętać, że operator sprawozdaje pomoc de minimis, natomiast IP sprawozdaje wydatki objęte pomocą de minimis, dlatego w budżecie należy zaznaczyć pomoc de minimis dla wszystkich trzech pozycji.
Koszty monitoringu usług rozwojowych zaliczamy do kosztów bezpośrednich, gdyż należą one do kategorii kosztów z pkt 3 rozporządzenia, tj. pozostałe bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, o których mowa w pkt 2.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku (str. 40) wkład niepieniężny jest tożsamy z wkładem rzeczowym: „Wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego będzie kwalifikowalny, o ile spełni wymogi wskazane w Wytycznych kwalifikowalności wydatków. Limit ten będzie dotyczył wyłącznie tych projektów, w których w regulaminie wyboru projektów ION wskazała na konieczność wniesienia wkładu własnego. Wskazując koszty w ramach budżetu projektu, tam gdzie dany koszt będzie stanowił wkład własny wnoszony w postaci wkładu niepieniężnego (rzeczowego) należy przypisać go do tego właśnie limitu .
Intensywność wsparcia (tj. dofinansowania w ramach projektu) odnosi się wyłącznie do usług rozwojowych realizowanych w ramach projektu.
Do decyzji wnioskodawcy należy określenie w jakiej kategorii zaplanuje wydatki ujęte w załączniku 13 do regulaminu konkursu, w związku z tym w zależności od tego czy będą to koszty personelu czy też usługi zleconej, na etapie wdrażania projektu do ich rozliczenia wymagana będzie adekwatna dokumentacja projektowa potwierdzająca prawidłowość dokonanych wydatków w tym zakresie.
Koszty papieru, tonera itp. niezbędne do wydruku dokumentacji stanowią koszty pośrednie i nie mogą być uwzględnione w stawce za rekrutację pracownika przedsiębiorstwa.
Wymienione w pytaniu wskaźniki należą do tzw. wskaźników wspólnych monitorowanych w całym EFS+. Wskaźniki wspólne monitorowane są głównie na podstawie danych uczestników projektu i nie wybiera się ich na poziomie wniosku o dofinansowanie, poza wyjątkami w zakresie wskaźników odnoszących się do następujących cech: uczestnicy z niepełnosprawnościami, obywatele państw trzecich, uczestnicy obcego pochodzenia, mniejszości, w tym społeczności marginalizowane takie jak Romowie, osoby w kryzysie bezdomności lub dotknięte wykluczeniem mieszkaniowym. Te ostatnie wskaźniki widoczne są już we wniosku o dofinasowanie. W takiej sytuacji w polu „Sposób wyliczenia wskaźnika” należy wybrać „Osobowy”. Konieczne jest także wskazanie, że wskaźniki dot. uczestników będą monitorowane w podziale na płeć. Dla wskaźników dotyczących uczestników projektu jako wartość docelową należy wskazać 0 i monitorować ją (sprawozdawać wartości osiągnięte) przez cały okres realizacji projektu.
Wnioskodawca może zwiększyć środki na rekrutację w wysokości maksymalnie 120% wskaźnika produktu określonego we wniosku o dofinansowanie projektu.
Tak, koszt wsparcia wskazany w kryterium dostępu nr 2 uwzględnia wszelkie koszty niezbędne do osiągnięcia wskaźników projektu. Wynika on z podzielenia kwoty alokacji przeznaczonej na konkurs (111 111 112 zł) przez liczbę pracowników zaplanowanych do objęcia wsparciem w konkursie (7100 osób).
Polecane poradniki, raporty i katalogi